ForWhatIt´sWorth

Uppföljningsbesök med läkare - utredning

Publicerad 2013-05-17 15:20:53 i Allmänt,

 
Var på uppföljningsbesök på psykiatriska mottagningen idag. Litiumsköterskan skulle också vara med och henne har jag ju träffat innan och gillar henne. Var lite nervös inför mötet eftersom det även denna gång var en ny läkare. Men när jag klev in i rummet kände jag mig trygg. Båda två verkar så måna om mig och min hälsa så jag kände mig omhändertagen. Det var en skön känsla. Läkaren hade dessutom läst min journal så han var lite insatt. Var på mötet i en och en halv timma och under den tiden pratade vi och jag fick även fylla i två frågeformulär som är ett verktyg för att ta reda på om man är bipolär. Fick 24 utav 32 möjliga, har man 14 och uppåt är man troligtvis bipolär fick jag veta efter jag fyllt i dem.
 
Idag fick jag min diagnos. Bipolär typ 2 samt ångestproblematik på grund av uppväxten. Har väldigt blandade känslor. Jag är ledsen över att jag är sjuk, men samtidigt glad att jag nu får hjälp. Detta kanske kan göra mitt liv mer uthärdligt för ärligt talat är jag inte så sugen på livet när jag mår som sämst. Fick dessutom två uppföljningstider till inbokade då jag började med en ny medicin idag Lamotrigin, mot bipolär sjukdom. Var tidigare osäker på om jag är bipolär eftersom inte alla symtom stämt in på mig. Men som i de flesta diagnoser finns det olika grader, mildare och starkare. Min är inte den tyngsta graden och därför har jag inte alla symptom som man kan ha vid bipolär sjukdom.
 
http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manodepressiv-sjukdom---bipolar-sjukdom/
 

"Det är vanligt att sjukdomen börjar med en eller flera depressioner. Det kan då vara svårt att veta om man har fått en vanlig depressionssjukdom, där man inte riskerar att bli manisk, eller om man har fått bipolär sjukdom. Att enbart ha återkommande depressioner är betydligt vanligare än bipolär sjukdom. Om man har börjat få depressioner i unga år är det däremot vanligast att depressionssjukdomen senare övergår i bipolär sjukdom."


Om ungefär en timme ska jag möta Gabbi vid tågstationen, vi ska äta nötbiff med hasselbackspotatis, grönpepparsås och sallad, dricka ett glas vin eller två, snacka och kolla på film. Behöver verkligen en tjejkväll nu ikväll. Dessutom var det alldeles för länge sedan jag och Gabbi sågs så jag har lite Gabbiabstinens.

 

<3

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Är en 27 årig tjej som brinner för att hjälpa människor, att genom mina bearbetade erfarenheter kunna vara ett verktyg för andra. Därför började jag läsa till Socionom hösten 2009 och har nu en Socionomexamen. Arbetar som socialsekreterare på utredningsenheten ungdom och trivs jättebra :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela