ForWhatIt´sWorth

Lunginflammation

Publicerad 2013-06-27 16:46:55 i Allmänt, dagbok,

Blev förkyld för ungefär två veckor sedan. Hostade och snörvlade och tänkte inte så mycket på det mer än att det är en vanlig förkylning och att det går över. Såklart jag hade svårt att andas när jag både är förkyld och har astma. Efter fem dagar började jag känna mig lite bättre, trodde jag. Gick iaf till jobbet, kände mig lite yr men jag är inte den som stannar hemma i onödan. Jag älskar mitt jobb och skulle gärna jobba varje dag om jag orkat. Efter lunch skulle jag åka iväg för insats hos en av våra brukare. Började känna mig illamående och yr på vägen upp men tänkte att det är ju varmt och kvavt. Väl inne hos brukaren fick jag kämpa för att inte svimma, fick svimningsanfall efter svimningsanfall och när brukaren duschade satt jag som en säck potatis i hallen. I hissen på vägen ner började jag kräkas okontrollerat och allt snurrade och det tjöt i huvudet. Tog mig på nåt sätt till bilen där jag ringde en arbetskollega som kom till undsättning och skjutsade hem mig.
 
Visade sig att jag hade 39 graders feber, låg i duschen i två timmar i krampliknande smärtor. Sen låg jag i soffan i feberfrossa tills jag inte orkade med det mer och tog en sömntablett så jag somnade. När jag vaknade dagen efter mådde jag inte bättre. Började fundera på om det verkligen var en vanlig förkylning och efter att en kompis sagt till mig att ringa 1177 gjorde jag det. Fick en akuttid på jouren på city. De kunde inte hjälpa mig så blev remmiterad till akuten där läkaren frågade varför i all världen jag vänt mig till cityjouren och inte direkt till akuten. Hade dålig syresättning och en puls på 145. Fick ligga med syrgas, dropp och övervak (puls, syresättning, blodtryck), samt EKG. Hade som mest 12 sladdar kopplade till mig, kunde knappt röra mig ! Sänkan var skyhög så blev ivägskjutsad till lungröntgen. Visade sig att jag har lunginflammation.
 
Så doktorn skrev ut antibiotika och har käkat den 5 av tio dagar nu. Börjar känna mig lite bättre men febern spökar fortfarande och så även tröttheten. Tänk att man kan bli så sliten av en infektion. Usch ! Är jätterastlös och väntar bara på att jag ska bli frisk så jag får jobba igen !
 
Puss !
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Är en 27 årig tjej som brinner för att hjälpa människor, att genom mina bearbetade erfarenheter kunna vara ett verktyg för andra. Därför började jag läsa till Socionom hösten 2009 och har nu en Socionomexamen. Arbetar som socialsekreterare på utredningsenheten ungdom och trivs jättebra :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela