ForWhatIt´sWorth

Byte av vårdcentral och tentaplugg

Publicerad 2011-10-28 15:15:03 i Allmänt,

Har gått och funderat ett tag på att byta vårdcentral då jag inte alls varit nöjd. Igår åkte jag till den vårdcentralen jag ville byta till och fyllde i papprena. Frågade damen i receptionen hur lång tid det skulle ta innan bytet var klart och jag kunde boka tid. Hon var hur hjälpsam och trevlig som helst, mitt första intryck av den vårdcentralen var hur bra som helst. Fick veta att det kunde ta ett tag innan jag blev registrerad i systemet men att jag ändå kunde ringa och boka tid direkt.

Ringde direkt när jag kom hem, blev uppringd av en jättetrevlig man som verkligen var hur duktig på att lyssna som helst. Han avbröt mig inte en enda gång och tog verkligen reda på att jag fått med allt jag ville ha hjälp med innan vi avslutade samtalet. Hade skrivit en lång lista med saker jag behöver hjälp med. Han underrättade mig om att det kunde ta en stund innan jag fick en tid så det var ganska fullbokat nu. Tänkte snabbt att jaha nu börjar väntetiden igen... men han fortsatte meningen med att säga att han såg att nästa tid var den 7 november. Hade lust att börja skratta, på min förra vårdcentral fick man vänta månader på att få en tid och då kollade de enbart en sak åt gången och prioriterade "det mest akuta" det andra fick vänta. Nu fick jag alltså tid efter drygt en vecka och läkaren ska då kolla på både min mage, min misstanke om astma och diskutera smärtlindring till min rygg så jag kan sova ordentligt och fungera på dagen. Fick även numret till sjukgymnasten som finns på vårdcentralen, var bara att ringa dit och boka tid, det första gångerna krävde ingen remiss.

Kändes som en stor ångestklump bara lossnade och försvann efter samtalet. Det känns äntligen som att någon tar mig på allvar, som att detta kommer leda till att jag blir frisk. Att slippa ha ångest över hur nästa dag kommer se ut. Slippa fundera över om jag ska kunna somna, om jag kommer vakna av att inte få luft, om hur ont jag kommer ha nästa dag och om magen kommer fungera eller inte. Att slippa gå runt som i en bubbla för att man är så yr och illamående att man inte vet vart man ska ta vägen.

Nu återstår bara att hoppas att läkaren jag får träffa är lika trevlig, men efter första intrycket har jag stora förväntningar.

Idag är jag ledig från praktiken, vi gjorde så för att min handledare inte skulle vara där idag. Så dagen idag har bestått av tentaplugg. Har i alla fall gjort framsida och alla rubriker samt skrivit klart första delen. Tentan består av fyra delar. Känns skönt att jag har börjat. Nu startar förhoppningsvis en process i hjärnan på mig som kommer underlätta mitt fortsatta skrivande på tentan. På måndag har vi seminarie två i skolan, på tisdag ska jag till praktiken och säga hejdå. Sen har jag fram till nästa fredag på mig att skriva klart tentan. Tror mitt upplägg kommer fungera, det känns så.

Ikväll vet jag inte vad vi ska göra, men det lär väl märkas !

Puss <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Är en 27 årig tjej som brinner för att hjälpa människor, att genom mina bearbetade erfarenheter kunna vara ett verktyg för andra. Därför började jag läsa till Socionom hösten 2009 och har nu en Socionomexamen. Arbetar som socialsekreterare på utredningsenheten ungdom och trivs jättebra :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela