ForWhatIt´sWorth

Rostbiff och potatisgratäng

Publicerad 2011-11-20 14:26:03 i Allmänt,

Köpte en stektermometer för ett bra tag sen, fick ryck igår och fick för mig att köpa rostbiff. Det är ju så himla gott men jag har aldrig lagat det själv förut. Så jag kilade iväg till coop och köpte alla ingredienser. Fick lite chock när jag såg att enbart köttbiten kostade över 200 kronor men det fick det vara värt. Sen gjorde jag iordning köttet, gned in salt/peppar, sen bryna i smör och in i ugnen. Var lite dumt att börja med den här maten när man redan är lite hungrig för den tar en stund att göra eftersom köttet ska va inne i ugnen på 125 grader..

När köttet var klart efter, ja cirka 1,5 timmar? packade jag in det i aliminiumsfolie sen kokade jag upp potatisskivorna med grädde, mjölk, lök och vitlök i några minuter, sen in i formen och sedan in i ugnen cirka 25 min. Gjorde även en sallad med gurka, spetspaprika, fetaost. När potatisgratängen var klar var köttet redo att skäras upp och det blev sådär rosa som jag vill ha det :) Skyn som blev av köttet silade jag, tillsatte en halv köttbuljongtärning och en skvätt grädde. Blev en riktigt god gräddsås!

Eftersom köttbiten vägde 1,6 kilo blev det så klart kvar mycket efter vi ätit, så vi lär få äta rostbiff idag också, stackars oss liksom ^^

Skulle väl egentligen lagt till en bild med middagen på. Men tänkte inte på det igår när maten äntligen var klar och vi fick äta o.O

Så är det söndag igen, min favoritdag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Är en 27 årig tjej som brinner för att hjälpa människor, att genom mina bearbetade erfarenheter kunna vara ett verktyg för andra. Därför började jag läsa till Socionom hösten 2009 och har nu en Socionomexamen. Arbetar som socialsekreterare på utredningsenheten ungdom och trivs jättebra :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela