ForWhatIt´sWorth

11/11-11

Publicerad 2011-11-11 17:16:01 i Allmänt,

ELVA ELVA ELVA !

Heldag i skolan idag. Började dagen vid 9:15 med en föreläsning om bemötande - socialt arbete, en berg och dalbana. Var en riktigt intressant föreläsning med många diskussioner om bland annat :

Vad kan man göra för att vara trygg i sitt arbete ?

Varför valde/väljer jag att bli socialarbetare? Viktig fråga som påverkar en i sitt arbete.

POLITIK OCH MAKT
- Socialt arbete är politik
- Socialarbetare har makt
- Social kontroll

VILKA ÄR UTSATTA?

VEM ÄGER PROBLEMET?

KOMMUNIKATION
- Avstånd eller närhet
- Beröring
- Vems lösning
- Om jag inte tror på det jag säger (dubbla budskap, oklara budskap, ofullständiga budskap, budskap med antydan)
- Säga fel sak (ex som praktikant)

VEM HAR FÖRDOMAR
De flesta har fler fördomar än de anar.
En av de vanligaste: "jag har inga fördomar"

Efter föreläsningen blev vi indelade i grupper. Nästa vecka är det nämligen en så kallad brukardag då olika organisationer kommer till skolan och presenterar sig. Idag skulle vi förbereda frågor till dem som sen ska sammanställas efter brukardagen. Sen ska vi ha seminarium om detta gruppvis inför klassen. Först var tanken att vi bara skulle presentera dem, men det blev missnöje i klassen då det kommer resultera i en enda lång upprepning. Så vi får istället välja ett tema vi går efter och presentera dem utifrån det. Känns som att det kommer ge mer och resultera i ett mycket mer intressant seminarium :)

Kom precis hem, skjutsade Gabbi till stationen och passade på att åka till bolaget och ica. Fyratiden är verkligen den värsta tiden att åka bil genom stan. Alla slutar jobba och trafiken är hemsk. Att ta mig från mig till tunapark och hem igen tog över 40 min. En resa som handlar om några få kilometer.. Men nu är jag i alla fall hemma, ska alldeles strax hoppa in i duschen. Ikväll blir det party ! :D

Trevlig helg !

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Stina

Är en 27 årig tjej som brinner för att hjälpa människor, att genom mina bearbetade erfarenheter kunna vara ett verktyg för andra. Därför började jag läsa till Socionom hösten 2009 och har nu en Socionomexamen. Arbetar som socialsekreterare på utredningsenheten ungdom och trivs jättebra :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela